Wanneer kan je een betalingsherinnering sturen?

Er zit nog wel een verschil tussen het feit wanneer je een betalingsherinnering sturen wilt naar een particulier of bedrijf. Dit heeft te maken met de Wettelijke regels volgens de WIK (Wet incassokosten) wat aangehouden wordt. Maar waar moet je dan eigenlijk op letten wanneer je een herinnering wilt sturen?

Betalingsherinnering sturen naar een particulier

Het komt helaas geregeld voor dat een particulier de betaling verzuimt. Erg spijtig aangezien jij toch wel een dienst of product hebt geleverd. Hiervoor kan je nadat de betalingstermijn is verstreken een herinnering sturen. Je bent verplicht om minstens één herinnering te versturen naar de debiteur. Vermeldt er altijd bij dat als een betaling alsnog uitblijft dat er incassokosten bij zullen komen. Wanneer je dit niet erbij hebt vermeld bij de herinnering, dan mogen er ook geen incassokosten worden berekend. Dit is vastgesteld door de WIK. Als je dit er wel op hebt vermeld, dan is het altijd een bepaald percentage wat aangehouden mag worden. Dit verschilt qua de hoogte van de niet betaalde factuur.

Betaald jouw zakelijke compagnon niet?

Ook kan het voorkomen dat een andere ondernemer, dus een zakelijke klant de rekening niet betaald. Wanneer dit voorkomt, dan mag je direct een incassotraject starten en hoef jij dus geen betalingsherinnering te versturen. Uit coulance zal je dit toch wel doen om eventuele irritaties te voorkomen. Omdat er vaak al een zakelijke relatie is opgebouwd kies je er eerder voor om contact te leggen met deze klant zodat de betaling alsnog voldaan kan worden. Daarna is er de mogelijkheid om een herinnering te versturen, maar hierin ben je vrij.

Niet betaalde facturen blijven lastig

Hoe dat je het ook went of keert, de niet betaalde facturen blijven enorm vervelend. Jij hebt immers een dienst of product geleverd naar wens. Dan verwacht je ook dat de betaling in orde komt. Uiteraard gebeurt dit ook voornamelijk, maar dat wil natuurlijk niets zeggen voor iedereen. Een niet betaald factuur kan door meerdere redenen zijn. Hiervoor is een betalingsherinnering sturen het beste wat je kunt doen.

Vaak ziet een debiteur dit direct en zal overgaan tot een betaling. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan je nadat de betalingsherinnering termijn is verstreken een incassobureau inschakelen. Dit betekent vaak een wat hardere aanpak, maar wel met bewezen resultaat.

Wat doet een incassobureau?

De termijn is verstreken en je wilt graag de factuur betaald zien? Kies er dan voor om een geschikt incassobureau in te schakelen die dit uit handen zal nemen. Zij zullen als eerst een aanmaning versturen wat vaak al effectief genoeg is. Mocht dit niet het geval zijn, dan zullen er incassokosten bijkomen. Aan de hand van het bedrag wat niet is betaald komen er procedurekosten bij. Hoe langer de factuur niet wordt betaald, des te hoger de uiteindelijke kosten zullen zijn. Helemaal wanneer er een deurwaarder aan te pas moet komen. Ga dus altijd eerst in gesprek met de debiteur alvorens je dit traject zult starten. Vaak is een betalingsregeling ook mogelijk om uiteindelijk de gehele factuur betaald te zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *